Miten Museokortti toimii lahjakäytössä?

Verkosta tai museosta lahjaksi ostettu Museokortti on väliaikainen 12-numeroinen asiakasnumero, jonka voi antaa kelle vain. Lahjansaaja pääsee kaikki korttikohteisiin heti näyttämällä asiakasnumeron kassalla, ja uuden kortin voimassaolo alkaa ensimmäisestä museokäynnistä.

Lahjan voi siis antaa vaikkapa jouluna, mutta lahjansaaja voi tehdä ensimmäisen museokäynnin esimerkiksi vasta helmikuussa, jolloin myös kortin voimassaolo aktivoituu.

Asiakasnumerolla rekisteröidytään myös Museokortin käyttäjäksi. Rekisteröintitietojen perusteella lahjansaajalle postitetaan muovinen, kohokirjaimilla ja sirulla varustettu Museokortti. Kortti kannattaa rekisteröidä mahdollisimman nopeasti, mutta museoissa voi vierailla myös ennen kortin rekisteröintiä. Kortti tulisi kuitenkin rekisteröidä 2 viikon kuluessa ensimmäisestä museovierailusta, tai sillä ei pääse enää museoihin ilman rekisteröintiä.

Jos lahjansaajalla on jo entuudestaan Museokortti, tämä voi yhdistää kortit Oma Museokortti -asiakassivulla tai Museokortti-kohteessa. Yhdistäminen tulee tehdä ennen ensimmäistä museovierailua, sillä jo käyttöön otettua korttia ei ole enää mahdollista yhdistää.

Jos aikaisempi kortti on vielä voimassa niin voimassaolo pitenee 12 kk. Jos aikaisempi kortti on jo vanhentunut niin uusi 12kk voimassaolo alkaa yhdistämispäivästä.

< Palaa UKK-etusivulle